Duygu Erdoğan – Uzun süredir yüksek fiyat artışları ile tartışmaların odağında olan restoran, kafe, pastane gibi işletmeler farklı bir ücret talebiyle yeniden gündemde. ‘Servis ücreti’ adıyla alınan bu ücretin, bahşiş bırakılmaması nedeniyle garson bahşişi olarak alındığı ifade ediliyor. Yılın başından itibaren dikkat çeken uygulama yaygınlaşırken yüzde 10 ila 15 seviyesinde talep edilen bu ücretin garsonlara verilip verilmediği ise tam olarak bilinmiyor. Ticaret Bakanlığı, faturada ‘sürpriz’ ücrete izin vermiyor. Talep edilecek her türlü bedelin tarife ve fiyat listesinde gösterilmesi zorunlu.
Yarısı işletme giderine
Servis ücreti en fazla Karaköy’deki restoran ve kafelerde tüketicinin dikkatini çekiyor. Burada bir kafenin yöneticilerinden Harun Sönmez, “Müşteriler bahşiş vermeyi pek tercih etmiyor. Fakat garsonların böyle bir beklentisi oluşuyor, yoksa bahşişin olacağını bildiği farklı semtlerdeki işletmeleri tercih edebiliyor. Bu uygulama geçen yıl sonundan bu yana var. Bir kısmı işletme giderine, yarısı da garsona şeklinde uygulanıyor ama biz zaten kapıya astığımız fiyat listesinde bunu belirttik” dedi.
Ticaret Bakanlığı, nisan ayı başında lokanta, restoran, kafe, pastane ve benzeri yiyecek ve içecek hizmeti sunulan işletmelerde denetimler yapmış, tarife ve fiyat listesinde gösterilen fiyatların dışında, servis ücreti veya herhangi bir isim altında başka bir ücret alınması halinde, bunun tarife ve fiyat listesinde gösterilmesi zorunluluğunu da takip etmişti.
Tüketicinin, istenmeyen/bilgisi olmayan ürün ve hizmetlere karşı sorumlu olmadığını vurgulayan Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu, servis ücreti gibi isimler altında talep edilen ek ücretlere karşı faturaların kontrol edilmesiyle beraber şu uyarı ve önerileri sundu:
‘Tüketici sorumlu değil’
“Tüketici Kanunu 54. maddesine göre, satışa sunulan ürün ya da hizmetlerin birim fiyatları Türk Lirası olarak ve tüm vergiler dahil tüketiciye bildirilmeli. Fiyat listeleri ve içindeki tüm ücretler mekanın dışında görülmeli. Kanunun 6. maddesi de bir ürün ya da hizmet satışında bir ürünle birlikte başka bir hizmet satılması yasaklar. Yani mesela bir tek yiyecek sipariş edildiyse masaya gelen diğer yiyecekler, yemiş olsa da müşterinin sorumluluğunda değildir. Ayrıca 7. maddede ise ürünün geri gönderilmesiyle de tüketiciye herhangi bir sorumluluk verilemez. Dolayısıyla tüketici onayı, bilgisi olmaksızın masasına getirilen servis bedeli hatta kuver ikramları vs ücretsiz sunulmak zorundadır. Ödenen ücret, kanuna aykırıdır. Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurulabilir.”